LEHDISTÖTIEDOTE 17.3 2014

julkaisuvapaa

Turkulainen lehtori Jouni Elomaa vahvasti ehdolla maallikkotuomarijärjestön uudeksi puheenjohtajaksi

Kuopiossa sunnuntaina 23.3. vuosikokouksensa järjestävä Suomen Maallikkotuomarit ry valitsee uuden puheenjohtajan eroavan herastuomari Matti Laukkasen tilalle.

Voimakas ehdokas uudeksi puheenjohtajaksi on turkulainen lehtori Jouni Elomaa. Tällä hetkellä hän on Suomen Maallikkotuomarit ry:n varapuheenjohtaja. Elomaa on erityisen voimallisesti hoitanut kansainvälisiä maallikkotuomariyhteyksiä ja on eräs suomalaisista eurooppalaisen yhteistyön aktiivisimmista toimijoista.

Elomaan vahvuuksiksi arvioidaan laajan kielitaidon lisäksi muun muassa toimivat henkilösuhteet ja laaja kosketuspinta niin kansainvälisellä kuin suomalaisellakin oikeustoimintatasolla. Tätä pidetään tärkeänä, sillä eurooppalaisten maallikkotuomarijärjestöjen yhteistyö on voimistumassa, samalla kun eri Euroopan maiden maallikkotuomarijärjestöjen kansallisista toimintatavoista halutaan ammentaa voimaa kansalaisnäkökulmien säilyttämiseksi oikeudenjakojärjestelmissä.

Puheenjohtajuuden jättävän herastuomari Matti Laukkasen arvioidaan jatkavan yhdistyksen Maallikkotuomari -lehden päätoimittajana ja osallistuvan myös yhdistyksen toiminnan kehittämiseen. Laukkanen oli käynnistävä voima, kun eurooppalainen yhteistyö vuoden 2009 lokakuussa aloitettiin Helsingissä kuuden eurooppalaisen maan maallikkotuomarijärjestön voimin Lay Judge Forum yhteistyöareenalla.

KUVATEKSTI

Vasemmalla Suomen Maallikkotuomarit ry:n uudeksi puheenjohtajaksi ehdolla oleva Jouni Elomaa, oikealla eroava puheenjohtaja Matti Laukkanen. Taustalla Englanti-Wales maallikkotuomarijärjestön puheenjohtaja John Thornhill.

Lisätietoja: Suomen Maallikkotuomarit ry:n puheenjohtaja

herastuomari Matti Laukkanen, puhelin 040 413 5000

puheenjohtaja@suomenmaallikkotuomarit.fi

Varapuheenjohtaja Jouni Elomaa 040 725 4386